Η Πυθία μου στα: Ποιήματα Ανεμοδαρμένα [Συλλογή Ελληνικής Ποίησης 21ου αιώνα]


Στο γραφείο μου ένας παχύς φάκελλος. Η δίγλωσση Συλλογή Ελληνικής Ποίησης που με περιέχει: 'Ποιήματα Ανεμοδαρμένα_ Συλλογή Ελληνικής Ποίησης 21ου αιώνα'.

51 ποιήματα, 51 ποιητών που γράφουμε ελληνικά στις αρχές του 21ου αιώνα.
Eκδόσεις Provocateur του ποιητή Βασίλη Βασιλειάδη, 
επιμέλεια Ανδρέας Χ. Παναγόπουλος και Γιώργος Κεντρωτής,
επιλογικό σημείωμα: Νίκος Λέκκας
άσπαστο ρόδι του εξωφύλλου: Άκκανθος (Στέφανος Ζησόπουλος),

κι ανάμεσα στον πρόλογο του Ανδρέα Χ. Παναγόπουλου και τον επίλογο του Νίκου Λέκκα, εμείς οι 51 ποιητές και ποιήτριες στέκουμε πλάι-πλάι ελληνικά και αγγλικά. 

Από εμένα η 'Παλιά Ιστορία', για την τελευταία Πυθία- στο ελληνικό πρωτότυπο και αγγλική μετάφραση δική μου.

                ΠΑΛΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑ

         Στα πόδια της νεκρό έπεσε ένα περιστέρι 
         που έφερνε μαντάτο σκοτεινό.

     Και τώρα τι;
  ―Και τώρα τι, αντηχούσε το βουνό.

Σε τσίρκο είπε να δουλέψει η Πυθία
όταν ο Φοίβος έκλεισε το μαγαζί.
Έφυγε εκείνος σα κυνηγημένος σ’ άλλη χώρα 
«έτσι θα είναι πια, όπως είναι τώρα» της θύμισε προτείνοντάς της να την έπαιρνε μαζί.

Σα να ξεχνιέται η συμφορά που περιμένεις 
χρόνια, σα να ξεχνιέται έτσι το γραμμένο. 
Ξεχνιέται το αναπάντεχο,
ξεχνιέται το συνηθισμένο
μα αυτό που έχει η Μοίρα μας ταγμένο 
δε γίνεται ποτέ να ξεχαστεί.

Μόνη έθαψε τα σκεύη τα ιερά η Πυθία
–πρώτοι, εννοείται, είχαν εγκαταλείψει οι ιερείς―
αλλά κι αν σκόρπισαν οι επίσημοι ιερωμένοι 
έμεινε πίσω του Θεού η ερωμένη.
Στο τρίποδο σκαμνί της κάθισε ξανά
κι ικέτευσε για ένα ιερό χρησμό.
Τον τελευταίο τον είχε στείλει σ’ ένα Παραβάτη, 
το βασιλιά που δεν κοιμόταν σε κρεβάτι
κι ονειρευόταν να αναστηλώσει τα παλιά.

        «Εκκεντρικότητες και τρέλες» μειδιούσε ο Απόλλων. 
 «Πες του, ξέρεις εσύ, κάτι ωραίο
κάτι παλαιό που μοιάζει νέο
κάτι απ’ αυτά που συγκινούν τα νέα παιδιά»
τη διέταξε ο Χρυσομάλλης Φοίβος
κι ούτε που νοιάστηκε να δώσει το χρησμό
που θα ’τανε η τελευταία του λέξη
η επιτύμβιος. Πέταξε μάλιστα και τον αυλό
στο γιο της (γιο τους – μα αυτοί το ξέρουν μόνο) 
που οι πολλοί τον λένε παλαβό.
Και το παιδί βγήκε να παίξει
και τη δουλειά του (πού ήταν
να σκουπίζει τα σκαλιά,
να διώχνει ή να ταΐζει τα πουλιά)
πρώτη φορά την άφησε. Σα να ήξερε
το άμοιρο κι αυτό
πως ήρθε η ώρα του
να εξοριστεί από το ναό.

 «Λείπει ο Θεός, λείπει ο πατέρας σου μικρέ»
 μονάχο τραγουδούσε να το ακούσει η μάνα 
κι έπαιζε δυό-τρεις νότες στον αυλό
αλλά η Πυθία ετοιμαζόταν
την επίκληση να κάνει.

         ―Λείπει ο Θεός, μας το ’κλεισαν το μαγαζί 
           που τόσα χρόνια τό παλεύαμε μαζί,
           πώς να μη με πειράζει;
           Θα κάνουμε οι δυό μας
          την τελευταία προσευχή στο ιερό. Είναι βουβή η πηγή
          μα ακόμα έχει νερό
          κι όταν με λούσεις με δαφνόνερο και ξύδι
         θα ελευθερώσουμε παιδί μου το μεγάλο φίδι 
         και θα απαντήσει η ίδια η γη (– ή το γερό 
        ταλέντο μου). Τη ζωή μου αφιέρωσα στα θεία 
        δεν είναι εύκολο να είσαι η Πυθία
        ηόταν γλεντάει μακριά το αφεντικό.

      Έτσι θρηνώντας χώθηκαν στα έγκατα της γης 
      μάνα και γιος ώσπου να ξημερώσει.


          Ζητιάνα ντύθηκε του Απόλλωνα η συμβία, 
  το τρίποδο έκρυψε, λιβάνι άναψε
και του καινούργιου σκυθρωπού Θεού έγινε Αγία.

Και μόλις φάνηκε ο αυγερινός, το λαμπρό αστέρι, 
δίχως κανένα μάρτυρα,
αναστήθηκε το περιστέρι. 


Old Story

A dove fell dead on her feet,
bad omen at the temple.

     And now what?
And now what, the mountains echoed.

The High Priestess at a circus took a job, 
since Phoebus closed up the store.
To a far away land He disappeared
"So it will be as now is", He said,
proposing that she 'd escort Him.

As if we can ignore the expected catastrophe 
as if our destiny might be easily forgone.
The unexpected it is easy to ignore,
the common and mundane easily are forgotten
but what is written by Moira we cannot ignore.

Deep in the earth Pythia hid
the sacred vessels -the first who fled, 
of course, were all the priests- but all alone
Apollo' mistress stayed.
Upon the tripod took her seat 
and waited for the Word of God, the prophecy
The last was sent to an Apostate,
the emperor who did not lie in bed
but stone and dreamt the ancient Gods'
the Restoration. 

"Eccentric fool!" Apollo laughed.
"Pray say, as usual, something seeming
bright and shady and old but new, the sort 
that moves the reckless youths" ordered
fair Phoebus of the golden locks, not bothering
to give a thought to their last word,
last testament, His tombstone. And 
fleeing fast He threw the sacred lyre
to her son (their son - but none knows)
that 'simple' is called by hoi polloi.
The child grabbed the precious gift and
sat out at the steps to play 
(his work was to sweep the temple steps,
to drive away or feed the birds)
and first time left her side. As if he knew,
poor creature, that the time has come
to be exiled from his birthplace, the naos.

"God’s left, your father left, my son" he sang
loud for his Mom to hear,
playing carefully the lyre's two-three notes.

Pythia was getting ready
for one last mass.

The God has fled, shut is our store
where hard we toiled. 
Silent the spring, dried up although
the water flows. So come my boy
my long hair wash in laurel oil and vinegar, and then,
let's free the mighty serpent
and the omphalos (or my 
talent) the final word will offer.

 It is not easy, my life to the God 
I dedicated, being the Pythia, 
keeping shop while the boss
 raved far away, she cried
and crept into the navel of the earth.

When Eos rose, Apollo’s spouse 
appeared. Covered in rags, a beggar.
Incense she lit, the tripod hid, 
and saint to the new  angry God became.


And as the morning star was shining
between Dawn's rose tinted fingers
the dove woke up, alive.
and resurrected. 
______________________________________________________

Παστίλιες Ηρωΐνης- ΟΙ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΟΥΝ

Αναμνήσεις Ηρωίνης, ιστορίες φιλίας,
επιχείρηση-σκούπα εμπόρων φούντας στην Αθήνα,
Υποκατάστατα: Μεθαδόνη- Βουπρενορφίνη,
Αλέξης Γρηγορόπουλος, Ψυχολογιοποίηση, Εξάρχεια.
John Lennon, 
Παύλος Σιδηρόπουλος, Σπυριδούλα,
Δίκτυο Ομοτίμων Χρηστών, ΟΚΑΝΑ, 
Κύρος στη Βαβυλώνα, Μεσοποταμία, Ανθρώπινα Διακαιώματα



____________________________________________________


Σας προσκαλούμε

στις 10 Δεκεμβρίου 6.00μμ στο Myrtillo

να φορέσετε κάτι πορτοκαλί
και να έρθετε να γνωριστούμε
και να συζητήσουμε για Ναρκοφεμινισμό και
για την κάθε είδους βία προς τις γυναίκες που κάνουν χρήση ναρκωτικών.

Θα μιλήσουν:
Σοφία Γαληνάκη,
Μανίνα Τερζίδου
Κατερίνα Κονιδάρη,
Ναταλία Λουράντου.
Θα συντονίσει η Δάφνη Χρονοπούλου


ΟΙ ΓΧΝΑΙΚΕΣ της EuroNPUD, του ευρωπαϊκού δικτύου ανθρώπων που παίρνουν ναρκωτικά, ετοιμάζουμε μια πανευρωπαϊκή καμπάνια για την εξάλειψη της βίας κατά των γυναικών, με εκδηλώσεις σε διάφορες πόλεις της Ευρώπης.
#16Ημέρες για τις γυναίκες: από 25 Νοεμβρίου (Ημέρα για την εξάλειψη της βίας κατά των γυναικών) ως 10 Δεκεμβρίου (Παγκόσμια Ημέρα για τα ανθρώπινα δικαιώματα),

Πορτοκαλί είναι το χρώμα που συμβολίζει τον αγώνα κατά της βίας προς τις γυναίκες.
Βία οικογενειακή,
βία σεξουαλική,
βία λεκτική.
Η βία της εξουσίας,
η βία της σωματικής υπεροχής,
η βία του νόμου,
η βία της αδικίας,
η βία της καταπίεσης,
η βία της απόρριψης.
Στην κοινωνία που ζούμε όλες έχουμε υποστεί βία. Εμείς, οι γυναίκες που παίρνουν/ πήραν ναρκωτικά, ακόμα πιο πολύ. Παγκοσμίως το συντριπτικό ποσοστό γυναικών που βρίσκονται στη φυλακή είναι θύματα της Ναρκοαπαγόρευσης.

EuroNPUD WOMXN Campaign: The Women Fight Back
#16days 25 November to 10 December
Drug use is no excuse for Violence
Τhe war on drugs enables violence against women who use drugs.
End the war - end the violence.
Support Don't Punish
#16days
#ΕuroNPUD #EuroNPUD_Women #Narcofeminism
#womenusedrugs #vaw #orangetheworld #violenceagainstwomen #WHRINetwork #SupportDontPunish
#16Ημέρες #ΓυναικεςΚατάΤηςΒιας


https://www.facebook.com/events/1008502076160654/

Ας Υπολογίσουμε Την Αράχνη

AΣ YΠOΛOΓIΣOYME THN APAXNH


Eπειδή είναι η ψυχή του σπιτιού.
Eπειδή κι αν τη διώχνουν ξαναγυρίζει.
Eπειδή είναι επίμονη.
Eπειδή γεμίζει το χώρο.
Eπειδή είναι ευγενική.
Eπειδή δεν πιάνει χώρο.
Eπειδή είναι ευάλωτη.
Eπειδή συχνά κρέμεται από μια κλωστή
Eπειδή κρεμάστηκε.
Eπειδή ηττήθηκε.
Eπειδή τόλμησε να αναμετρηθεί με την Αθηνά
Eπειδή είναι αλλαζών. 
Eπειδή ήταν πριγκίπισσα.
Eπειδή γεννήθηκε στη Λυδία.
Eπειδή κεντούσε με πορφύρα.
Eπειδή την ενδιέφεραν οι έρωτες των θεών.
Eπειδή παρασύρθηκε και είπε παραμύθια.
Eπειδή προκάλεσε τους θεούς.
Eπειδή τη νίκησε η Aθηνά.
Eπειδή πλήρωσε για το λάθος της.

Eπειδή είναι μούσα.
Eπειδή μας χάρισε την Ταραντέλα.
Eπειδή τη χόρευαν Σαρακοστή
Επειδή κατηγορούσαν το τσίμπημά της .
Eπειδή ενέπνευσε το μόνο τραγούδι ενός μπασίστα.
Επειδή ο Μπόρις έχει γίνει προσκύνημα.

Eπειδή είναι επίμονη.
Eπειδή είναι δασκάλα.
Eπειδή είναι υπόδειγμα.
Επειδή απασχολεί τα μάτια του απελπισμένου.

Επειδή κανένας Μπρους δε σκοτώνει Αράχνη.
Eπειδή από τότε έτσι την τιμούν στη Σκωτία.
Eπειδή ο Μπρους νίκησε τους Άγγλους το 1307.
Επειδή ενέπνευσε τον ηττημένο βασιλιά.
Επειδή ο βασιλιάς θαύμασε που δεν εγκαταλείπει.
Επειδή ο βασιλιάς σηκώθηκε από το κρεβάτι.

Eπειδή έχει σχέδιο. 
Eπειδή είναι εργάτρια.
Eπειδή είναι μεθοδική.
Eπειδή είναι συγκροτημένη.
Eπειδή είναι διακριτική.
Eπειδή είναι προσεκτική.

Eπειδή είναι μοναχική.
Eπειδή είναι χήρα.
Eπειδή καταβροχθίζει τον εραστή της.
Eπειδή ζει πιο πολύ από τα αρσενικά του είδους της.
Eπειδή είναι νοικοκυρά.
Eπειδή καθαρίζει τους παλιούς ιστούς. 
Επειδή στα καθαρά μόνο υφαίνει.

Επειδή έχει πάντα κάτι να κάνει.
Eπειδή δεν ξέρουμε πού πηγαίνει.
Eπειδή δεν ξέρουμε πότε έρχεται.

Eπειδή την παρατηρούμε όταν είμαστε μόνοι.
Eπειδή κάνει ενδιαφέρουσες τις γωνίες.
Eπειδή είναι διακοσμήτρια.
Eπειδή στολίζει τα φτωχικά ταβάνια.

Eπειδή εχθρός της είναι η σκούπα.
Eπειδή φίλοι της είναι ο δυστυχής και ο τεμπέλης.

Eπειδή διασκεδάζει τον αργόσχολο.
Eπειδή όταν είμαστε φτωχοί κοιμάται μαζί μας.
Eπειδή όταν είμαστε πλούσιοι δείχνει πού δεν πάμε.
Επειδή δείχνει τα δωμάτια που παραμελήσαμε.
Eπειδή αφήνει μηνύματα στο σπίτι μας.
Eπειδή δείχνει ποια βιβλία δε διαβάσαμε τελευταία.

Eπειδή τολμάει να λέει ιστορίες.
Επειδή υφαίνει παραμύθια.
Eπειδή είναι σιωπηλή. 
Eπειδή είναι αθόρυβη.
Eπειδή κρατά τα μυστικά.
Eπειδή αποκαλύπτει τα μυστικά.
Επειδή μιλά σε όποιον τη διαβάζει.
Eπειδή φτιάχνει παραπετάσματα.

Eπειδή είναι πικραμένη.
Eπειδή είναι το ίχνος όσων δεν έγιναν.
Eπειδή μαρτυρά τι δεν πέρασε απ' τον κήπο.

Eπειδή είναι χρήσιμη.
Eπειδή δεν καταστρέφει τα λουλούδια.
Επειδή είναι σαν το χρυσάνθεμο.
Επειδή το δηλητηριό της είναι εντομοκτόνο.
Eπειδή τρώει το σαράκι.
Eπειδή τρέφεται με μύγες και κουνούπια.
Eπειδή τρώει και τα ποντίκια.
Eπειδή η Mαύρη Xήρα τρώει και τις σαύρες.

Eπειδή είναι ανατρεπτική.
Eπειδή δεν είναι νομοταγής.
Eπειδή παλινδρομεί στο νόμο της τροφικής αλυσίδας.
Eπειδή τρέφεται από τον εχθρό που θα την καταβρόχθιζε.

Eπειδή ναρκώνει το θύμα της πριν το καταβροχθίσει.
Eπειδή είναι φιλεύσπλαχνη.
Eπειδή είναι αρπακτικό 
Επειδή πνίγει το θήραμά της
Επειδή αρπάζει από το λαιμό.

Επειδή δεν είναι έντομο.
Επειδή δεν είναι ερπετό.
Επειδή δεν είναι χταπόδι.
Eπειδή είναι sui generis.
Eπειδή είναι είδος.
Eπειδή ανήκει στα arachnοids.
Eπειδή συγγενεύει με όλες τις τάξεις.

Eπειδή είναι ξαδέλφη του σκορπιού.
Επειδή είναι συγγενής του τσιμπουριού.
Eπειδή είναι φαραώ στη σαρκοφάγο.
Επειδή διατηρείται μέσα στο κεχριμπάρι.

Eπειδή έχει πολύ δυνατά πόδια.
Επειδή είναι χορεύτρια.
Eπειδή έχει πολλά λεπτά πόδια.
Eπειδή είναι οχταπόδι.
Επειδή μας μπερδεύει.
Eπειδή όταν μετράμε τα πόδια της είναι δέκα.
Eπειδή έχει δυο κεραίες σα πόδια.
Eπειδή έχει δυο δαγκάνες. 
Eπειδή έχει δηλητήριο.
Επειδή δε μας σκοτώνει.

Επειδή ο Σαίξπηρ ήξερε.
Επειδή μας φαρμακώνει σε κούπα με κρασί. 
Επειδή σκοτώνει αν πέσει στο ποτό μας.

Eπειδή οι δαγκάνες της είναι κοντές για το δέρμα μας.
Eπειδή είναι μάταιη απειλή.
Eπειδή λένε θα σε φάει η μαρμάγκα.
Eπειδή δεν την καταλαβαίνουν.

Eπειδή σα θεός είναι πάντα κοντά μας. 
Eπειδή σα διάβολος είναι παρεξηγημένη.

Eπειδή όταν έγινε cartoon την έκαναν άνδρα
Επειδή όποια καβάλησε σκουπόξυλο έγινε γυναίκα-αράχνη.
Eπειδή είναι γρήγορη.
Eπειδή υφαίνει προς όλες τις κατευθύνσεις.
Eπειδή είναι επιτήδεια.

Eπειδή όποτε δεν παίρνει ναρκωτικά είναι ακριβέστατη.
Eπειδή είναι της NASA πειραματόζωο.
Eπειδή όποτε παίρνει ναρκωτικά αντιδρά.
Eπειδή με παραισθησιογόνα φτιάχνει ψυχεδελικά σχέδια.
Eπειδή με ηρεμιστικά χάνει τον ειρμό.
Eπειδή με καφεΐνη βιάζεται και φτιάχνει τρελούς ιστούς.
Eπειδή με μαριχουάνα ξεχνιέται.
Επειδή δηλαδή με μπάφους χάνεται.
Eπειδή με διεγερτικά είναι γρήγορη αλλά άτσαλη. 
Επειδή δηλαδή σπινταρισμένη γίνεται τσαπατσούλα

Eπειδή είναι διακριτική.
Eπειδή έχει αξιοπρέπεια.

Eπειδή υφαίνει πάντα γωνία ίδιων μοιρών.
Επειδή έχει στυλ.
Επειδή ξέρει το Όχι.
Επειδή δε λέει Ναι σε όλα.

Eπειδή δεν είναι σπάταλη.
Eπειδή είναι τακτική.
Eπειδή καθαρίζει πριν δουλέψει. 
Eπειδή το έργο της είναι εύθραυστο.

Eπειδή είναι καλλιτέχνις.
Eπειδή το έργο της ζει πιο πολύ από εκείνη.
Eπειδή η ουσία της είναι πιο ανθεκτική από μετάξι

Eπειδή είναι περήφανη.
Eπειδή δε μας ζήτησε ποτέ τίποτε.
Eπειδή ζει στο σπίτι αλλά δεν είναι του σπιτιού.
Eπειδή είναι γρουσουζιά να τη σκοτώσεις.

Eπειδή όποιος σκοτώσει αράχνη θα χάσει το σπίτι του.

___________________________________________________
Πρώτη δημοσίευση: Περιοδικό Κύμα https://www.facebook.com/Kyma.periodiko/